Je Interne brandbestrijdingsdienst onder de loep

Je interne brandbestrijdingsdienst kwam in onze vorige blogs al enkele keren aan bod. Zo vertelden we dat deze dienst een belangrijk onderdeel is van je intern noodplan en hamerden we op een goede opleiding voor je personeel. Toch lijkt het ons belangrijk om hier nog even op in te zoomen. Want heb je nu echt een interne brandbestrijdingsdienst nodig? En wat zijn de verantwoordelijkheden van deze ploeg? Wij klaren het graag voor je uit.

Een interne brandbestrijdingsdienst, moet dat nu echt?

Het antwoord op bovenstaande vraag is eenduidig en simpel: ja, dat moet echt. In het Het KB betreffende brandpreventie op de arbeidsplaatsen van 28 maart 2014 en opgenomen in de Codex over het welzijn op het werk staat duidelijk vermeld dat elk bedrijf, ongeacht de grootte, de activiteit of het aantal werknemers verplicht is om een brandbestrijdingsdienst op te richten. Het aantal deelnemers van het brandbestrijdingsteam op de werkvloer wordt bepaald door de werkgever op basis van een risicoanalyse brand. Hierbij moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, waaronder de aard van de werkzaamheden, de grootte van de arbeidsplaats, het aantal werknemers en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.

De vuistregel is dat er te allen tijde minstens één persoon aanwezig is die adequaat kan reageren bij een beginnende brand en dat de taken van de brandbestrijdingsdienst uitgevoerd kunnen worden. Voor een klein bedrijf kan het dus volstaan dat deze dienst bestaat uit één of twee matig opgeleide mensen, terwijl in dit in een groot bedrijf met veel brandrisico gerust een hele ploeg met brandexperts kan zijn.

Wat zijn de taken van je brandbestrijdingsdienst?

Belangrijk bij het samenstellen en organiseren van je interne brandbestrijdingsdienst is om goed voor ogen te houden wat hun verantwoordelijkheden zijn. In een notendop zou de dienst zeker de volgende elementen moeten regelen:

  • Erop toezien dat (het ontstaan van) een brand gemeld wordt binnen het bedrijf.
  • Ervoor zorgen dat het waarschuwingssignaal op de juiste manier wordt behandeld.
  • Op een correcte manier de eerste brandbestrijding voorzien, rekening houdend met de algemene veiligheidsvoorschriften.
  • De rest van de aanwezigen in veiligheid brengen in afwachting van de komst van de hulpdiensten.
  • Ervoor zorgen dat de hulpdiensten het gebouw makkelijk kunnen betreden en zorgen dat ze weten waar ze exact nodig zijn.
  • De hulpdiensten ontvangen en hen zo snel mogelijk tot aan de noodsituatie brengen.
  • Meewerken aan de risicoanalyse en het uitwerken van de verschillende noodprocedures voor het intern noodplan.
  • Alert zijn op situaties die brand kunnen uitlokken of een evacuatie kunnen verhinderen en deze signaleren.

Hoe begin je hier nu aan? Met bovenstaande puntjes in je hoofd kan je aan de slag om een inschatting te maken van wat jouw bedrijf precies nodig heeft. Hiervoor zijn een uitgebreide risicoanalyse en gerichte opleidingen voor je team van cruciaal belang. Blijft het toch best overweldigend om hiervoor actie te ondernemen? Dat begrijpen we goed! Dit vraagt immers behoorlijk wat kennis en ervaring. Geef ons daarom gerust een seintje voor hulp en advies. Niet alleen buigen wij ons met plezier over je risicoanalyse, ook hebben bieden we enkele fijne opleidingen aan voor je medewerkers.